Thunderjet

Republic F-84 E/G Thunderjet

De Thunderjet behoort tot het ras vliegtuigen die niet echt een tijdperk bepaald hebben zoals de Spitfire of later de Starfighter, maar die zich toch van jaar tot jaar met stijgend succes onderscheiden door in practisch alle Nato landen, Joegoslavië, Thailand, Iran, enz. te dienen gedurende 20 jaar. De F-84G is een van de belangrijkste vliegtuigen tijdens de Koreaanse oorlog waar hij gebruikt wordt als jachtbommenwerper tussen 1950 en 1953. Het dient ook vermeld, dat de F-84G het eerste Amerikaanse straalvliegtuig is dat in staat is een atoombom te dragen.

Een F-84E op de airshow te Melsbroek op 13 juli 1952


Het model geeft de indruk rond het middel samengeknepen te zijn. Zonder het te beseffen hebben de ontwerpers een wet uit de aerodynamica toegepast die tot minder luchtweerstand leidt en pas later aan het licht komt. Dit heeft zonder twijfel bijgedragen tot zijn succes en geeft de ontwerpers een goede aanloop naar de nog meer bekende F-84F Thunderstreak.

Het uitbreken van de oorlog in Korea maakt bijna alle westerse overheden bijzonder zenuwachtig. Overal wordt beslist moderniseringsplannen voor hun bewapening te versnellen. Om de ontwikkeling in alle landen van het Bondgenootschap op hetzelfde peil te houden, keurt het Amerikaanse Congres een voorstel goed voor een programma van militaire bijstand aan de Atlantische partners: het M.D.A.P. (Mutual Defence Assistance Program). Dit is een soort leasing dat reeds tijdens de IIe WO toegepast is. In het kader van het M.D.A.P. krijgt de Belgische Luchtmacht vanaf 1951 de eerste F-84E's Jachtbommenwerpers voor de reconversie van de 2de Wing. Vanaf september 1952 worden de Spitfires van de nieuwe 10de Wing vervangen door pas geleverde F-84G's, een verbeterde uitvoering van het E-type. Vanaf augustus 1955 worden de F-84E/G's onder het herbewapeningsverdrag geleidelijk vervangen door F-84F Thunderstreak's.
De Belgische Luchtmacht ontvangt 21 F-84E (codes FS1-FS21) en 213 F-84G (codes FZ1-FZ213).



Technische Fiche

Republic F-84E/G Thunderjet

Spanwijdte 11,09 m / 12,65 m
Lengte 11,61 m
Hoogte 3,83 m
Motor Allison J-35-A-17/29 met 2.268/2540 kg stuwkracht
Maximum snelheid 1001 Km/u - 540 Kts
Plafond 12.340 m - 40.485 ft
Vliegbereik 3.220 km - 1.739 Nm
Gewicht 10.670 kg - 23.523 Lbs
Bewapening Zes Browning .50 mitrailleurs (vier in de neus en twee in de vleugelinplanting), 32 H.V.A.R. raketten van 127 mm, bommen en raketten tot een gewicht van 1.814 kg.



Kleurenschema's

De F-84E en G zijn volledig aluminium met zwarte Amerikaanse registratienummers bij levering. De eerste tijd hebben deze vliegtuigen met deze registraties rondgevlogen. Zelfs zonder Belgische cocardes of registratie. Deze toestellen zijn enkel voorzien van een olijfgroene anti-glare band op de bovenkant van de romp


F-84E Thunderjet, 2e Wing, 1951

Na verloop van tijd en zeker na de aankomst van het G-type, worden de US markeringen verwijderd en krijgen de jets hun smaldeelcodes, serienummers en cocardes. Afhankelijk van de wing en het smaldeel wordt de neus, tiptanks of staart soms met de smaldeelkleuren getooid.


F-84G, 2de Smaldeel, 2de Wing, Florennes, 1954


F-84G, 27e Smaldeel, 10de Wing, Kleine Brogel, 1954


Code IS: een Thunderjet van het 22ste Smaldeel, 9de Wing JB, Bierset 1953