Historiek 27 Sqn

F84         Onze club heeft haar wortels op de basis van Kleine-Brogel

         Volg hoe het allemaal begon....

 

 

 

 

 

 

 

In 1944 besluiten de geallieerden in Kleine-Brogel een tactisch vliegveld met codenaam "B90" aan te leggen. Gelegen in het noorden van Belgisch Limburg, is Kleine Brogel een geschikte uitvalsbasis om de Rijn-operaties voor te bereiden en te steunen.

"B90 een nieuw vliegveld in Noord-Limburg"



Het 27ste Smaldeel wordt opgericht op 1 september 1951 op de basis van Florennes. Op 20 december van dat zelfde jaar verhuist het smaldeel naar Chièvres. Samen met het 23ste en het 31ste Smaldeel, opgericht respectievelijk te Chièvres en Beauvechain, vormt het de kern van de nieuwe 10de Wing Dagjacht, in het begin uitgerust met een tiental Spitfire XIV, een Harvard en enkele Oxfords voor verbindingsopdrachten.

"Het ontstaan van de 10de Wing dagjacht te Chièvres"



Minder dan één jaar later worden de Spitfires vervangen door de eerste Republic F-84E Thunderjets, op hun beurt al binnen het jaar vervangen door de Republic F-84G Thunderjets. Op 23 februari 1953 verlaten drie formaties, Seaman Red (23) - Seaman Yellow (31) en Seaman Blue (27), de basis van Chièvres en vestigt de 10de Wing zich op de basis te Kleine Brogel.

"Naar Kleine-Brogel"



Maar het eerste verblijf van de Wing in Limburg is van korte duur. Grote barsten verschijnen in de nieuwe landingsbaan. Dit is gevaarlijk voor de straalmotoren vande nieuwe jets. Daarom verhuist de 10de Wing voorlopig naar R.A.F. Geilenkirchen, Duitsland. Het 27ste en 23ste Smaldeel krijgen een eigen dispersal op deze druke R.A.F. basis. Een waar nomadenbestaan begint en duurt tot de constructie van een nieuwe landingsbaan in Kleine-Brogel beëindigd is. De Wing herontplooit achtereenvolgens te Geilenkirchen, Brüggen, Weelde, Bierset en Sylt.

"Het 27ste Smaldeel on the move"


 

 


Ondertussen heeft de Wing een andere taak gekregen en wordt herdoopt als 10de Wing Jachtbommenwerpers en vervult haar taak met F-84G Thunderjets.

"Het 27ste Smaldeel in Kleine-Brogel"


 


In mei 1956 worden de F-84E Thunderjets vervangen door de Republic F-84F Thunderstreaks . Een nieuw tijdperk breekt aan. Het tijdperk van snelheden hoger dan de geluidssnelheid. In 1960 wordt het systeem van Quick Reaction Alert ingevoerd. Dit maakt het onmiddellijk ingrijpen zowel overdag als 's nachts mogelijk. In oktober van dat jaar wordt het 27ste Smaldeel omgevormd tot een operationele trainingseenheid (O.T.U.). In het Smaldeel worden dan piloten gevormd voor de taak van jachtbommenwerper tot het in 1962 door een reorganisatie ontbonden wordt.

"Voor de eerste keer over Mach 1"



Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zo ook in de 10de Wing. Waar gevlogen wordt, gebeuren ongevallen.

"Incidenten"



Het smaldeelkenteken met de panter verdwijnt voor 14 jaar naar de achtergrond en duikt in 1976 weer op bij het 57ste Smaldeel van de 9de Wing Missiles te Erle (BRD), op haar beurt ontbonden in 1983.

 

De smaldeelnaam en het (gemoderniseerde) embleem worden eind 1994 onder het stof uitgehaald om terug operationeel te worden, maar deze keer als virtueel smaldeel samengesteld uit virtuele piloten. Het resultaat hiervan is een groep vliegfanaten die de wens geuit heeft het '27th Squadron' nieuw leven in te blazen en dan ook voortdurend op zoek is naar leerling-piloten en oude rotten in het vak, om de rangen te versterken en zo te groeien tot een volwaardig ‘Squadron’.

 

Contacteer ons voor opmerkingen of verbeteringen betreft de geschiedenis van het 27ste Smaldeel