23SQN

 

De wortels van het 23ste smaldeel liggen te Chièvres, waar het opgericht wordt op 1 september 1951. In december van dat zelfde jaar wordt het toegevoegd aan de pas opgerichte 10de Wing Dagjacht, samen met het 31ste en het 27ste Smaldeel. Het smaldeel wordt uitgerust met de Spitfire Mk.XIV.

In de zomer van 1952 verdwijnt de Spitfire geleidelijk uit het Belgische luchtruim en starten de piloten van het 23ste Smaldeel de conversie op F-84G Thunderjet, het eerste straalvliegtuig van de 10de Wing.

Na een nomadenbestaan van bijna 2 jaar vestigd het smaldeel zich eind 1954 permanent op de basis van Kleine Brogel.

In 1955 worden de Thunderjets vervangen door F-84F Thunderstreaks waar het smaldeel operationeel op wordt medio 1956. De Thunderstreak wordt gebruikt in de lucht-grond rol tot 1966. De ''Devils'' worden echte jager-bommenwerpers.

In 1964 neemt de F-104 Starfighter de fakkel over in Kleine Brogel. Ondanks zijn slechte reputatie is het de bron van vele schitterende scores tijdens evaluaties. Oudere piloten spreken nog altijd met weemoed over de ''one-O-four''.

Het laatste hoofdstuk over het 23ste Smaldeel wordt geschreven door een vliegtuig van een nieuwe generatie, een wapensysteem met high-tech karakteristieken, nieuwe electronisch gestuurde controlesystemen en buitengewone vliegeigenschappen: de General Dynamics F-16A (nu Lockheed-Martin).



In mei 1991 wordt de FA-91 in een duivelschema gespoten om de 40ste verjaardag van het 23ste ''Devil'' smaldeel te vieren.


Na een reorganisatie van de Belgische Luchtmacht worden in 1988 36 F-16''s uit dienst genomen en twee smaldelen opgedoekt. De ''Devils'' houden op te bestaan. De overblijvende piloten worden geassimileerd door het 31ste ''Tiger'' Smaldeel.