Het 27ste Smaldeel in Kleine-Brogel

 

 

Grondpersoneel van de lijn van het 27ste Smaldeel in de weer bij het opstarten
van de FZ-46/RA-F door Louis Reeckmans.

 

Onderhoud in open lucht op de Allison J-35 motor van de FZ-58/RA-D
voor een hangaar op de lijn van het 27ste Black Panthers Smaldeel.

 

Verdeeld vanuit de 15de Wing vormden de Airspeed Oxford verbindingsvliegtuigen 
vooral tijdens de eerste helft van de vijftiger jaren een waardevol hulpmiddel voor de 
rondzwervende smaldelen. Hier de O-38 op de lijn van het 27ste Black Panthers Smaldeel
tijdens de winter van 1953-54. Let op de letters RDW op de laatste F-84G. Het zijn de
initialen van Lt-Kol Vl Roger De Wever, de toenmalige korpsoverste van de 10de Wing.
De laatste Oxfords verlieten de 10de Wing begin 1960.

 

Op 13 juni 1955 maakte de Oxford O-33 van de 2de Wing in Florennes
een buiklanding op de vliegbasis van Kleine Brogel. 
Op de achtergrond de Thunderjet FZ-45/RA-E.

 

Toen vanaf maart 1955 de 10de Wing een aantal van de geleende F-84G's aan
de Amerikanen diende terug te geven, werd hun plaats in de smaldelen tijdelijk
door een aantal mider krachtige F-84E's van de 2de Wing ingenomen in
afwachting van de komst van de F-84F Thunderstreak.
In juli 1956 verlieten de laatste Thunderjets Kleine Brogel

 

De terugave van de geleende Thunderjets aan de Amerikaanse Luchtmacht 
gebeurde in het kader van Operatie Swapshop. Na grondig onderhoud bij SABCA
werden ze aan een ander land overgedragen of naar een depot van de USAF overgebracht.
Hier is de FZ-45/RA-E op weg naar SABCA alvorens op 17 april 1957 naar 
het USAF depot in Chateauroux, Frankrijk te verhuizen