Chièvres, het ontstaan van de 10de Wing

 

 

Op 1 september 1951, met AO46/51 van juli 1951, werden de drie smaldelen opgericht die later de 10de Tactische Wing zouden vormen op een later te bepalen basis. Het 23ste Smaldeel werd op 1 september te Chièvres opgericht, het 27ste eveneens op 1 september, maar te Florennes en het 31ste op 1 oktober te Beauvechain. De smaldelen bestonden in het begin slechts uit een beperkt aantal piloten en technici, die beroep konden doen op het materieel van de eenheden waar ze opgericht waren.
Op 20 september 1951, met AO59/51, werd het Detachement van de 10de Jachtwing op de basis te Chièvres opgericht en verhuisde het commando van de drie smaldelen op 8 oktober naar Chièvres. Op 1 november volgden de piloten en de rest van het grondpersoneel. De smaldelen kregen op 5 november 1951 de eerste reeks Spitfire XIV uit de 20 Log Wing. Vanaf maart 1952 ontvingen ze dan een tweede reeks uit het arsenaal van Wevelgem tot ze 26 vliegtuigen paraat hebben in juni '52.
De Spitfires werden voorzien van hun eigen smaldeelcode:

Z6 voor het 23ste Smaldeel
RA voor het 27ste Smaldeel
8S voor het 31ste Smaldeel

De drie smaldelen werden uitgerust met Spitfire XIV in verschillende configuraties en maakten hun eerste vluchten in de loop van januari 1952. De laatste vluchten op Spitfire vonden plaats in de zomer van dat jaar. De laatste Spitfire wordt uit dienst genomen in november 1952.
Medio 1952 begon de overschakeling van het 27ste Smaldeel op F-84E Thunderjet, in de winter gevolgd door het 23ste. Bij gebrek aan voldoende vliegtuigen werd het 31ste Smaldeel niet omgeschakeld en bleef het slechts administratief als eenheid bestaan.

 

Chièvres 1952. Een Spitfire XIV van elk van de drie smaldelen van het Detachement 
van de 10de Jachtwing: de SG-123/Z6-A van het 23ste, de SG-122/RA-A
van het 27ste en de SG-?/8S-B van het 31ste.

 

Een losgekomen gashendel verplichtte Kapt Vl Van Molkot op 8 april 1952
een noodlanding uit te voeren met de SG-132/8S-G in Ottignies.

 

De SG-103/8S-E tijdens de vliegshow van Melsbroek op 13 juli 1952.
Het was de laatste publieke voorstelling van een Spitfire van de Belgische Luchtmacht.
Het toestel was in handen van Tony de Maere d'Aertrycke.

 

Opstarten van een Spitfire XIV van het 27ste Smaldeel

 

Het 27ste Black Panthers Smaldeel voor een F-84G medio 1952 in Chièvres, van links naar rechts:
staande: Blanchy, Giddelo, Abts, Wellekens, Theuwen, Reeckmans, Boone, Vanoppen, Henry, Grégoire, Lanbermont, Renard, Souvenir, Flecijn, Osaer.
Gehurkt: De Buyser, Haelterman, Maus, Florin, Verstraete Y, Delbecq, Van Der Biest, Vingerhoets, Homblé, Seghers, Van Reempts.

 

Een formatie nieuwe F-84E Thunderjets met Amerikaanse registratienummers, ergens boven België.